
Drukowanie książek już od dobrych kilku lat przestało być domeną wydawnictw. W tej chwili książki drukuje się również na zlecenie firm czy osób, którzy w ten sposób podkreślają swój wizerunek eksperta w konkretnej dziedzinie. Przyjrzyjmy się zatem na co zwrócić uwagę zlecając druk książek, by efekt był taki, jak oczekiwano.
Rodzaj papieru
Jedną z pierwszych rzeczy, którą należy wybrać, jest rodzaj papieru. Wybór jest bardzo szeroki od papieru offsetowego, poprzez papier kredowy, satynowy, aż do papieru ekologicznego. Nie można powiedzieć, że któryś z dostępnych rodzajów papieru jest zawsze najlepszy. To zależy od tego, z jakim rodzajem książki mamy do czynienia, czy zależy nam na elegancji czy większe znaczenie ma dla nas np. pochodzenie papieru, bo szukamy rozwiązań proekologicznych.
Rozmiar książki
Drugą ważną rzeczą, nad którą warto się pochylić, jest rozmiar książki. Możliwości jest sporo, ale z pewnością najbardziej popularne są książki wydawane w formacie A5 i B5, choć można spotkać również publikacje wydawane w formacie A4 czy zwracające na siebie uwagę nietypowymi wymiarami książki w formacie DL. Tym razem również nie ma jedynego właściwego rozmiaru książki, bo wiele zależy od jej przeznaczenia i treści, które będzie zawierać. W niektórych przypadkach typowy rozmiar książki będzie zbyt mały, a w innych to właśnie niewielki rozmiar okaże się zaletą.
Rodzaj oprawy
Kolejnym elementem, który należy wziąć pod uwagę, jest rodzaj oprawy. Jeśli chcemy zminimalizować ryzyko wypadania kartek z książki oraz zapewnić wygodę w trakcie czytania i obracania kartek, to świetnym wyborem wydaje się oprawa klejona PUR. Gwarantuje ona wszystkie wspomniane wyżej funkcjonalności, a przy tym świetnie wygląda i nadaje książce eleganckiego wyglądu. Nie zawsze jest jednak rozwiązaniem idealnym, bo są książki, w przypadku których lepiej sprawdza się oprawa spiralna. Ten rodzaj oprawy warto zastosować przede wszystkim do książek wymagających dłuższego zagłębiania się w treść na jakiejś stronie.
Okładka
Mówi się, by nie oceniać książki po okładce, ale to właśnie okładka jest tym elementem, który może na wstępie zachęcić lub zniechęcić do zakupu książki. Można zdecydować o tym, czy okładka ma być twarda czy miękka, błyszcząca lub matowa, kolorowa czy czarno-biała. Można również wybrać foliowanie, lakierowanie, w tym również lakierowanie wybiórcze, oraz inne elementy wpływające na wygląd okładki i pomagające nadać jej wizerunek pełen elegancji i szyku.