środa, 15 styczniaTwój portal finansowy!
Shadow

Kiedy należy nam się odszkodowanie od linii lotniczej

Gdy kupujemy bilet lotniczy, raczej nigdy nie zastanawiamy się, czy nasz samolot wystartuje o odpowiedniej godzinie, czy nie zostanie przełożony itp. Po prostu przyjmujemy, że wszystko odbędzie się zgodnie z planem, a my w założonym przez przewoźnika czasie wylądujemy w miejscu docelowym. Jednakże w życiu zdarzają się różnego rodzaju sytuacje, także na lotniskach. Zdarza się więc, że samolot którym mamy lecieć jest opóźniony, a także może się zdarzyć, że zostanie on odwołany. Co wtedy? Jakie przysługują nam prawa?

Pasażerowie których loty zostały odwołane lub są opóźnione, mogą starać się o różnego rodzaju benefity. Zaliczamy tutaj możliwość zwrotu pieniędzy wydanych na bilet, czy też prawo do ubiegania się o bilet na alternatywnej trasie. Taki bilet może też zaproponować nam sam przewoźnik, jednakże musimy na taką zmianę wyrazić zgodę. Możemy też starać się o odszkodowanie, w maksymalnej wysokości 600 euro (kwota ta zależy od długości lotu). O pieniądze te możemy się ubiegać, gdy wina za odwołany lub przesunięty lot leży po stronie przewoźnika. Zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej, takie odszkodowanie przysługuje gdy:

  • odwołano lot w mniej niż 14 dni przed planowaną podróżą,
  • opóźnienie lotu na lotnisku docelowym było większe niż 3 godziny,
  • w samolocie zabrakło dla nas miejsca pomimo posiadanego biletu (tzw. overbooking),

Co ważne, według ostatnich wytycznych Unii Europejskiej odszkodowanie przysługuje pasażerom także gdy opóźnienia lub odwołania lotów mają związek ze strajkiem pracowników linii lotniczej.

Musimy też pamiętać, że pewne przywileje przysługują nam gdy samolot jest opóźniony powyżej 2 godzin. Mamy wtedy prawo do:

  • bezpłatnych posiłków i napojów,
  • noclegu w hotelach,
  • transportu na trasie lotnisko – hotel,
  • możliwości komunikowania się,
  • informacji na temat bieżącej sytuacji związanej z lotem

Trzeba wiedzieć, że dla linii lotniczych „opieka” nad pasażerami w związku z opóźnionym lub odwołanym lotem jest sporym kosztem. W związku z tym pomimo tego, że to właśnie one powinny wychodzić z inicjatywą związaną z zadośćuczynieniem dla klientów często tego nie robią. Dlatego warto zbierać wszystkie rachunki czy paragony, jakie dostaniemy ze sklepów czy hoteli itp. Będziemy mieli wtedy podstawy do odzyskania naszych pieniędzy od linii lotniczych oraz do uzyskania odszkodowania.

Na pewno opóźniony lub odwołany lot może sprawić, że nasze plany będą musiały ulec zmianom. Dlatego warto znać wtedy swoje prawa, dzięki którym koszty związane z nimi będą dla nas mniej uciążliwe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *