środa, 15 styczniaTwój portal finansowy!
Shadow

O czym musisz pamiętać po tym jak kupiłeś gotowa spółkę

Planujesz kupić gotową spółkę? Zakup spółki, która już istnieje pomoże Ci nie tylko zaoszczędzić sporo czasu, ale również rozpocząć działalność już w dniu zakupu.

Dziś podpowiemy Ci jakich formalności dopełnić decydując się na taki ruch.

Gotowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to podmiot założony przez osobę fizyczną lub firmę w celu jej odsprzedaży. W większości przypadków kapitał zakładowy spółki do sprzedaży wynosi 5000 zł, umowa jest uniwersalna, a przedmiot działalności (PKD) – bardzo szeroki.

Zakup gotowej spółki to idealne rozwiązanie dla osób, które pragną uniknąć nadmiaru formalności, związanych z samodzielną rejestracji spółki, (więcej szczegółów znajdziesz w artykule: Jakie korzyści niesie ze sobą kupno „gotowej spółki”?. Gotowa spółka jest w pełni zarejestrowana, posiada więc numer KRS, Regon i NIP oraz, opcjonalnie, zgłoszenie do VAT (zarówno polskiego jak i europejskiego).

Co ważne, kupno spółki pozwoli na rozpoczęcie działalności już w dniu zakupu. Zwłaszcza, że wiele spółek do kupienia posiada dodatkowe licencje i koncesje, np. na spedycję.

Niezbędne formalności

Jeśli kupiłeś spółkę niezbędne okaże się jednak dopełnienie kilku formalności.

O transakcji należy poinformować wszelkie organy, w których podmiot jest zarejestrowany – sąd urząd skarbowy, ewentualnie bank i zakład ubezpieczeń społecznych.

Pierwszym krokiem powinno być złożenie w sądzie rejonowym z wydziałem KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) dokumentów aktualizujących dane spółki w rejestrze przedsiębiorców. Mowa tutaj o informacja dotyczących zmiany wspólników spółki, o członkach zarządu, reprezentujących spółkę czy o ewentualnych zmianach w umowie spółki.

Jeśli aktualne PKD spółki nie odpowiada nowej branży, także możesz je zmienić.

Adres, nazwę  oraz sposób reprezentacji spółki można zmienić, ale nie jest to koniecznością.

Zmiany w urzędzie skarbowym

Nie zawsze mamy obowiązek informowania o zmianach urzędu skarbowego. Jeśli doszło jedynie do zmiany wspólników i zarządu – nie ma potrzeby zgłaszania zmian. Jeśli zmienił się jednak dodatkowo adres rejestrowy spółki, wówczas te zmiany należy także zgłosić do urzędu skarbowego  – twierdzi twierdzi jeden ze specjalistów grupy consultingowej McCarthy & Taggart Group.

Za aktualizacje danych wnosi się opłatę jedynie w sądzie rejestrowym. W pozostałych urzędach wniesienie zmian jest bezpłatne.

1 Comment

  • Loris

    Kurcze nawet nie wiedziałem, że takie gotowe spółki można kupić. Na pewno to fajna okazja dla tych, którzy nie za bardzo lubią chodzić po urzędach i załatwiać różnego rodzaju formalności. W takim wypadku mają chyba wszystko gotowe, przynajmniej tak ja to rozumiem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *