Praktycznie każdego miesiąca wykonujemy kilka przelewów bankowych. Płacimy za nasze rachunki, kredyty, wymieniamy waluty itp. Wiele osób zakłada konta bankowe właśnie z myślą o przelewaniu pieniędzy do różnych osób i instytucji. Wiadomo, że gdy robimy coś stosunkowo często, istnieje pewne prawdopodobieństwo, że możemy popełnić jakiś błąd. Nie inaczej jest w przypadku wykonywania przelewów. Do najczęściej spotykanych błędów możemy zaliczyć wpisanie błędnego numeru konta odbiorcy. Co wtedy? Czy stracimy nasze pieniądze? Spróbujemy to wyjaśnić poniżej.
Jeszcze kilka lat temu w przypadku przesłania pieniędzy na niewłaściwe konto, musieliśmy liczyć tylko i wyłącznie na dobrą wolę osoby, do której pieniądze trafiły. Banki zasłaniając się tajemnicą bankową nie podawały nam do kogo trafiły nasze środki, więc nie wiedzieliśmy do kogo mamy zwrócić się z prośbą o zwrot pieniędzy. Dzisiaj sprawa wygląda nieco inaczej. Według strony www.wktorymbanku.pl, przepisy pozwalają na odstępstwo od dochowania tajemnicy bankowej, dzięki czemu możemy dowiedzieć się, do kogo przez przypadek trafiły nasze pieniądze.
Co więc robić gdy zauważymy że popełniliśmy błąd? Wszystko zależy od momentu w którym zauważyliśmy pomyłkę. Gdy zaraz po dokonaniu przelewu – mamy szansę na szybkie odzyskanie naszych środków. Albowiem sesje Elixir odbywają się w ściśle określonych porach, więc jeśli pieniądze nie zdążyły jeszcze opuścić naszego banku, wystarczy kontakt telefoniczny i prośba o wstrzymanie przelewu. Nieco dłuższa procedura czeka nas w przypadku wykonania przelewu natychmiastowego lub też gdy zauważyliśmy pomyłke nieco później. Oczywiście musimy w banku zgłosić zaistniałą sytuację. Możemy to zrobić w oddziale, przez telefon, albo przez Internet. Bank ma 3 dni na skontaktowanie się z osobą do której wysłaliśmy pieniądze i poinformowanie o zaistniałym błędzie. Gdy odbiorca przelewu zdecyduje się na zwrot pieniędzy (ma na to 30 dni), pieniądze wrócą na nasz rachunek. Co ciekawe, pieniądze nie trafią do nas prosto z jego konta, ale cała transakcja odbędzie się przez bankowy rachunek techniczny. Dzięki temu odbiorca przelewu nie ujawni nam swoich danych.
A co gdy osoba do której trafiły pieniądze nie będzie chciała oddać naszych pieniędzy? W takim przypadku otrzymamy dane odbiorcy przelewu i będziemy mogli oddać sprawę do Sądu. Oczywiście w tym przypadku cała procedura będzie się przeciągać, a i tak nie mamy nigdy pewności, że odzyskamy nasze pieniądze. Dlatego zawsze przed wykonaniem przelewu, sprawdzajmy dokładnie numer konta na który mają być wysłane nasze środki, aby nie popełnić żadnego błędu.
Miałam kiedyś taki przypadek. Na szczęście szybko wszystko udało się odkręcić i pieniądze po 3 dniach były już znowu na moim koncie.