wtorek, Sierpień 14Twój portal finansowy!

Kiedy należy nam się odszkodowanie od linii lotniczej

Kiedy należy nam się odszkodowanie od linii lotniczej
Pozostałe

Gdy kupujemy bilet lotniczy, raczej nigdy nie zastanawiamy się, czy nasz samolot wystartuje o odpowiedniej godzinie, czy nie zostanie przełożony itp. Po prostu przyjmujemy, że wszystko odbędzie się zgodnie z planem, a my w założonym przez przewoźnika czasie wylądujemy w miejscu docelowym. Jednakże w życiu zdarzają się różnego rodzaju sytuacje, także na lotniskach. Zdarza się więc, że samolot którym mamy lecieć jest opóźniony, a także może się zdarzyć, że zostanie on odwołany. Co wtedy? Jakie przysługują nam prawa?

Pasażerowie których loty zostały odwołane lub są opóźnione, mogą starać się o różnego rodzaju benefity. Zaliczamy tutaj możliwość zwrotu pieniędzy wydanych na bilet, czy też prawo do ubiegania się o bilet na alternatywnej trasie. Taki bilet może też zaproponować nam sam przewoźnik, jednakże musimy na taką zmianę wyrazić zgodę. Możemy też starać się o odszkodowanie, w maksymalnej wysokości 600 euro (kwota ta zależy od długości lotu). O pieniądze te możemy się ubiegać, gdy wina za odwołany lub przesunięty lot leży po stronie przewoźnika. Zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej, takie odszkodowanie przysługuje gdy:

  • odwołano lot w mniej niż 14 dni przed planowaną podróżą,
  • opóźnienie lotu na lotnisku docelowym było większe niż 3 godziny,
  • w samolocie zabrakło dla nas miejsca pomimo posiadanego biletu (tzw. overbooking),

Co ważne, według ostatnich wytycznych Unii Europejskiej odszkodowanie przysługuje pasażerom także gdy opóźnienia lub odwołania lotów mają związek ze strajkiem pracowników linii lotniczej.

Musimy też pamiętać, że pewne przywileje przysługują nam gdy samolot jest opóźniony powyżej 2 godzin. Mamy wtedy prawo do:

  • bezpłatnych posiłków i napojów,
  • noclegu w hotelach,
  • transportu na trasie lotnisko – hotel,
  • możliwości komunikowania się,
  • informacji na temat bieżącej sytuacji związanej z lotem

Trzeba wiedzieć, że dla linii lotniczych „opieka” nad pasażerami w związku z opóźnionym lub odwołanym lotem jest sporym kosztem. W związku z tym pomimo tego, że to właśnie one powinny wychodzić z inicjatywą związaną z zadośćuczynieniem dla klientów często tego nie robią. Dlatego warto zbierać wszystkie rachunki czy paragony, jakie dostaniemy ze sklepów czy hoteli itp. Będziemy mieli wtedy podstawy do odzyskania naszych pieniędzy od linii lotniczych oraz do uzyskania odszkodowania.

Na pewno opóźniony lub odwołany lot może sprawić, że nasze plany będą musiały ulec zmianom. Dlatego warto znać wtedy swoje prawa, dzięki którym koszty związane z nimi będą dla nas mniej uciążliwe.

Hej! Te artykuły również mogą Cię zainteresować:

Czym jest Narodowa Loteria Paragonowa i na czym po... Każdy z nas lubi wygrywać nagrody w różnego rodzaju konkursach. Dlatego bierzemy w nich udział dosyć często, bo wziąć tli się w nas nadzieja, że to mo...
Kredyt czy faktoring – czym finansować bieżącą dzi... Większość osób prowadzących własną działalność gospodarczą obawia się utraty płynności finansowej. A wszystko przez to, że coraz częściej wydłuża się ...
W jaki sposób firmy mogą reklamować swoje towary l... Każdy właściciel firmy, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że aby firma prawidłowo funkcjonowała musi mieć swoich klientów. Co ważne, klientów tych ...
Ubezpieczenie Autocasco (AC) – czy warto je wykupi... O tym, że wypadki „chodzą po ludziach”, nikogo specjalnie nie trzeba przekonywać. Poruszając się po drogach, praktycznie każdego dnia widzimy jakąś st...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Czy opłaca się wydłużenie terminu spłaty kredytu?

Zaciągając długoterminowy kredyt, nigdy nie możemy być pewni, jak będzie wyglądała nasza sytuacja finansowa za kilka lat. Zazwyczaj termin spłaty...

Zamknij